Briljant idee!

Het is een goed gezelschap: vrienden, collega’s, ondernemers. Over tafel pingpongen geweldige ideeën. De groep is gemêleerd genoeg om de vonk van een idee echt even in vlam te zetten. Ieder met zo zijn of haar eigen kennis, achtergrond en kijk op de wereld.

Dat geeft energie. Een jong idee is een wereld aan kansen en mogelijkheden. Met natuurlijk beren op de weg, maar ook met, hoe-zal-ik-het-zeggen, trampolines, springveren en nieuwe contacten die dat ene jonge idee verder kunnen helpen.

Back to Basics

Tot nog niet zo lang geleden was het innovatieklimaat behoudend. ‘Terug naar je core business.’ ‘Snoeien om te groeien.’ Het is niet dat er niets gebeurde, maar het ging traag, bedachtzaam en met een hoop gestaar en afwachtend kijken-wat-de-ander-doet.

We haalden de innovatieve broekriem aan. Dat wil zeggen, precies zoveel innoveren als nodig is, met een nauw venster en de hand altijd op de knip. Verbeteren binnen wat je al doet. Verscherpen van de dingen die al werken. Slimme oplossingen om een kleine voorsprong op de competitie te bedwingen.

Maar geen plannen waar je net zo enthousiast als bang van wordt. Geen ideeën die je kijk op je vakgebied uitdagen. Die je dusdanig uit het lood schoppen dat je echt even moet gaan zitten. Daar was geen ruimte voor. Want, je kent het riedeltje: core business, doen waar je goed in bent, het vet eraf snijden.

Back to Bravoure

Die sfeer lijkt verleden tijd, we durven weer meer. Toegegeven, nog wat aarzelend en nog steeds oplettend op wat de rest doet. Maar we gaan. Dat is fijn voor ondernemers die tempo willen maken.

Briljante ideeën zijn er namelijk volop. Soms zijn het game-changers, aardverschuivingen in de industrie, vernieuwingen die zó out-of-de-box zijn dat ze een nieuwe markt aanboren. Een andere keer is het een briljante aanpassing in een bestaand proces. Soms een piepkleine slimmigheid die de hele boel op zijn kop zet. Hoe klein of groot ook, briljante ideeën zijn uniek, motiverend en onderscheidend. Ze geven je energie.

Het kan weer

Dus daar gaan we. Tijd voor nieuwe plannen en wilde vernieuwingen die de boel echt op zijn kop zetten. Het is uitdagend, je wordt weer op scherp gezet, je moet weer spelen op de top van je kunnen – en daarbuiten.

Zodat je na een briljant idee ook kunt zeggen: ‘We hebben een hit!’

Sabine